Het gevaar van goede voornemens… en 6 succestips hoe je ze wél laat lukken

Meer sporten, minder roken, op zoek gaan naar mijn droombaan, meer leuke dingen doen met mijn kinderen, minder hard werken, meer aandacht voor mezelf… Allemaal mooie voornemens die ik zo links en rechts de afgelopen weken gehoord heb van mensen om me heen. En al lijken veel van de goede-voornemens-makers ook echt wel de intentie te hebben om hun voornemens te laten lukken, toch leert de ervaring dat de praktijk in veel van de gevallen anders uitwijst…

De Amerikaanse onderzoeker John C. Norcross deed jarenlang onderzoek naar goede voornemens. Hij stelde vast dat van alle mensen die starten met een goed voornemen twee derde daarvan het nieuwe gedrag slechts een maand volhoudt, dat na drie maanden de helft alweer gestopt is met z’n goede voornemen en na twee jaar blijkt dat nog maar één op de vijf mensen de gedragsverandering heeft doorgezet.

Het slechte nieuws is dus dat goede voornemens alleen niet werken. Er is meer voor nodig dan alleen een intentie en wil om iets te veranderen in je leven. Het goede nieuws is dat de onderzoeker Norcross ook onderzocht wat het verschil is tussen mensen die met echt concrete voornemens aan de slag gingen versus mensen zonder een concreet plan en daaruit bleek dat de kans op succes voor mensen mét een concreet plan 10x groter is dan voor mensen zonder plan! Met andere woorden, door je wens nauwkeurig te vertalen in wat je concreet daarvoor moet dóen maak je de kans op succes vele malen groter (‘hoe concreter, hoe beter’)!

Weten hoe jij je voornemens daadwerkelijk waar kunt maken? Hier voor jou 6 succestips die de kans van slagen een stuk groter maken (en waardoor het ook nog eens leuker wordt om jouw voornemens waar te maken):

1. Zoals Norcross zegt: maak je voornemens concreet – zorg dat je helder maakt voor jezelf wat je gaat dóen om jouw voornemen te realiseren, stel een meetbare doelstelling, hang er een timing aan en bedenk wat je ervoor nodig hebt om jouw doel te behalen. Dus in plaats van ‘vaker sporten’ wordt het ‘Elke maandagavond ga ik 45 minuten naar sportschool X’. En ‘meer aandacht voor mezelf’ wordt concreter als je bijvoorbeeld zegt ‘ik block elke week twee keer een uur me-time in mijn agenda en doe dan iets dat op mijn me-time-lijstje staat (een lijstje dat je maakt met concrete dingen die je leuk vindt en waar je happy van wordt)’.

2. Maak je voornemen behapbaar, knip het in kleine stukjes – Stel in plaats van één groot doel een aantal kleinere subdoelen en werk in stapjes toe naar het grote voornemen dat je wilt realiseren. Elke dag één koekje of snoepje minder eten dan normaal is tenslotte makkelijker bereikbaar dan een ambitieus doel om 5 kilo af te vallen. En als je maar lang genoeg steeds in kleine stapjes iets doet dat bijdraagt aan je grote doel dan kom je vanzelf bij dat grote doel dat je bereiken wilt.

3. Bedenk wat je eerstvolgende actie is – Veel voornemens komen niet van de grond omdat ze te vaag en te groot zijn. Door te bedenken wat je eerstvolgende actie is, maak je het jezelf een stuk makkelijker om in beweging te komen. En je zult zien, als het balletje eenmaal rolt dan is het vaak veel makkelijker om het vol te houden. Stel dat je een nieuwe baan vinden wilt? Begin dan bijvoorbeeld met het kopen van een boek dat je helpt om te ontdekken wat je wilt of neem contact op met een loopbaancoach voor een oriënterend gesprek.

4. Zet je voornemens op papier – Dat dwingt je om heel helder te zijn in wat je wilt bereiken en als je het opschrijft dan wordt het meteen ook meer ‘echt’. Maak als het ware een contract met jezelf en schrijf je plan uit, inclusief concrete stappen, eerste acties, subdoelen, timings etc (zie tip 1, 2 en 3).

5. Deel je doel en plan met anderen – Zo kunnen zij je helpen om te realiseren wat jij wilt en heb je meteen een goede stok achter de deur. En om dat nog beter te laten werken: vraag concreet welke hulp je graag van iemand wilt (mentale steun, bijsturen als het mis dreigt te gaan, check-ups elke zoveel tijd hoe het gaat, samen vieren van succesjes, etc). Zo kunnen zij je nog gerichter bijstaan om jouw voornemen(s) waar te maken en hoef je het niet helemaal alleen te doen.

6. Vier je successen – Een hele belangrijke die maar al te vaak vergeten wordt. En dan bedoel ik niet alleen het vieren als je je einddoel hebt behaald, maar juist ook de tussenstappen ernaartoe. De eerste stappen zijn vaak het moeilijkst, dus juist die moet je positieve aandacht geven! Bedenk welke eerstvolgende acties jij wilt ondernemen (zie tip 4) en stel jezelf een beloning als je die hebt gedaan. Vier het als je een stapje verder bent en kijk geregeld terug wat je allemaal al hebt bereikt (in plaats van alleen maar te kijken naar het ‘gat’ dat er nog is tussen waar je nu bent en wat je nog wilt bereiken).

Wil jij jouw goede voornemens dit jaar écht laten lukken? Ga dan vandaag nog aan de slag met bovenstaande tips en maximaliseer jouw kans op succes! Enjoy.

Laat je reactie achter